Eén portaal, alle antwoorden
Zeva heeft een applicatie ontwikkeld waarmee via één portaal informatie uit verschillende bronnen kunnen worden opgehaald en getoond. Oorspronkelijk is deze ontwikkeld voor het Sociaal Domein maar in principe kan het op (vrijwel) elke databron draaien. De hoofdapplicatie heet Zeva | Portal.
Aanleiding
De aanleiding voor het ontwikkelen was voornamelijk de behoefte die we bij onze klanten zagen in het overzichtelijk gepresenteerd krijgen van klantinformatie in één scherm. Een klantbeeld op maat voor de verschillende professionals is niet of nauwelijks voorhanden. Daarbij ontbreekt ook de mogelijkheid om ook informatie uit andere bronnen op te nemen in het klantbeeld. Denk hierbij aan informatie die nodig is bij integrale toegang en om een juist en volledig klantbeeld te krijgen. Informatie uit werk, inkomen, zorg en schulddienstverlening bij elkaar gebracht op één plek.
De doorontwikkeling van deze klantbeeld applicatie, Zeva | Insight, is in volle gang. We zijn hierbij op zoek naar partners (gemeentes) die samen met ons deze ontwikkeling verder vorm kunnen geven.
Om op een gebruiksvriendelijke manier informatie uit een databron te halen is Zeva I Reporting als eerste applicatie binnen de Zeva | Portal volledig operationeel.
Zeva | Reporting
Zeva | Reporting is ontwikkeld als aanvullende applicatie voor Business Intelligence applicaties. De BI applicaties zijn over het algemeen meer gericht op visualisatie (dashboards) van gegevens en bedoeld om analyses te doen, trends te ontdekken en KPI’s te monitoren.
Zeva | Reporting richt zich meer op informatie die de professionals binnen het Sociaal Domein kunnen ondersteunen bij hun dagelijks werk. Op deze manier draagt de applicatie bij verbeteren van datakwaliteit en daarmee aan de betrouwbaarheid en accuraatheid van de BI-tools.
Waar kan Zeva | Reporting voor gebruikt worden, enkele voorbeelden:
- De klantmanager die zelf een uitdraai kan maken van de caseload met allerlei relevante klantgegevens. Naast kwalificerende gegevens, gegevens over wanneer de klant voor het laatst is gesproken, geplande hercontroles etc.
- De medewerkers van de uitkeringen,- en debiteurenadministratie die zelf allerlei controles op het bestand kunnen uitdraaien voordat de verwerkingsruns gedraaid worden.
- De (data)kwaliteitsmedewerkers die allerlei controles op kwaliteit, volledigheid en consistentie van dossiers kunnen uitvoeren.
- De senior / teamleider die gegevens over productie kunnen draaien maar ook signaleringslijsten ten aanzien van bijvoorbeeld werkvoorraden kunnen draaien om te kunnen sturen op het behalen van afhandelingstermijnen.
- De functioneel beheerder die controles op het bestand kan uitvoeren ten aanzien van de administratie en de inrichting van de applicatie.
Krijg hier een indruk van de module in gebruik:
Toekomst
Het door ontwikkelen van de applicatie richt zich nu eerst op Zeva | Insight. Samen met pilotgemeentes werken we aan een set aan klantbeelden.
Daarna gaan we bezig met ontwikkelen van andere nuttige toepassingen.
Voor de beheerders
Het gebruik van de applicatie is niet begrenst tot een aantal licenties. De beheerders kunnen zelf bepalen via welke menustructuur overzichten beschikbaar worden gesteld. Doordat de applicatie koppelt met de actieve gebruikers binnen een gemeente – gecombineerd met een overzichtelijke autorisatiestructuur – krijgen de gebruikers alleen de informatie te zien die voor hun bedoeld is.
De applicatie maakt overzichtelijke logbestanden van wie welke overzichten hoe vaak gebruikt. Op deze manier kan beheer op de overzichten plaatsvinden en de logbestanden kunnen worden gebruikt bij audits.
De beheerders kunnen zelf overzichten ontwikkelen, maar voor de Suites voor het Sociaal Domein kunnen ook sets aan overzichten als een abonnement worden afgenomen. Bij elke nieuwe versie van Suites worden dan actuele overzichten uitgeleverd.